Πώς επιλέγω τις σωστές λέξεις κλειδιά;
από τον Δημήτρη Τσουκαλά
Οι μηχανές αναζήτησης είναι το όχημα που οδηγεί τους πιθανούς πελάτες στην ιστοσελίδα σας. Αλλά για να φθάσει ένας επισκέπτης στην δική μας ιστοσελίδα θα πρέπει να τον κατευθύνουμε με τις κατάλληλες σημάνσεις. Όπως ακριβώς κινείται ένα αυτοκίνητο στον δρόμο και ψάχνει κάποιον συγκεκριμένο προορισμό. Όσο πιο ενδεικτικές είναι οι σημάνσεις - πινακίδες που θα συναντήσει τόσο πιο γρήγορα θα φθάσει στον προορισμό του. Αυτό στην περίπτωση μας επιτυγχάνετε με προσεκτικά επιλεγμένες λέξεις κλειδιά.
κάντε
έρευνα για τις λέξεις κλειδιά
Το πρώτο βήμα που πρέπει να γίνεται όταν ξεκινάμε μια μελέτη βελτιστοποίησης
είναι να κάνουμε έρευνα για τις λέξεις κλειδιά. Αυτό αν δεν γίνει σωστά τότε
δεν πρόκειται να αποδώσει πότε καρπούς η βελτιστοποίηση της ιστοσελίδας μας
εμπορικά, που αυτό άλλωστε είναι και το ζητούμενο.
Παραδείγματος χάριν, σκεφτείτε μια ιστοσελίδα ενός ξενοδοχείου να έρχεται πρώτη
στα αποτελέσματα του GOOGLE για τη λέξη "φιλοξενία". Ο ιδιοκτήτης
ίσως να νοιώθει περήφανος που βγαίνει πρώτος στα αποτελέσματα, ας σκεφτούμε
όμως ποιο είναι το ζητούμενο. Με τη λέξη "φιλοξενία" δεν έχει καμία
εμπορική επιτυχία η συγκεκριμένη ιστοσελίδα για τον απλούστατο λόγο ότι θα
συγκεντρώνει καθημερινά λάθος κοινό-στόχο (target group) με αποτέλεσμα οι επισκέπτες
που θα εισέρχονται από τις μηχανές αναζήτησης να εγκαταλείπουν γρήγορα την
ιστοσελίδα του. Πιθανές λέξεις που θα οδηγούσαν σε εμπορικές συναλλαγές ίσως
να ήταν "ενοικιαζόμενα δωμάτια", "φθηνά δωμάτια", κ.τ.λ.
Αυτή τη στιγμή μπορεί να σκέφτεστε "εγώ ξέρω ακριβώς
ποιες είναι οι λέξεις ή φράσεις κλειδιά που με χαρακτηρίζουν",
κι όμως εάν δεν ακολουθήσετε κάποια συγκεκριμένα βήματα
και διαδικασίες είναι πιθανό να είστε ήδη λάθος. Είναι
δύσκολο να είσαι αντικειμενικός όταν πρόκειται για την
επιχείρηση σου. Πρέπει να είστε σε θέση να σκεφτείτε
όπως οι πελάτες σας. Και δεδομένου ότι είστε ιδιοκτήτης
της επιχείρησης και όχι ο καταναλωτής, Το καλύτερο για
εσάς είναι να μπείτε μέσα στην πηγή.
Κάντε μια μικρή έρευνα αγοράς. Ρωτήστε τους πελάτες σας ποια είναι η γνώμη τους και διαπιστώστε ποια είναι η εικόνα των πελατών σας για την επιχείρηση σας και ποιες λέξεις την χαρακτηρίζουν.
Ο καταναλωτής είναι ένας ανεκτίμητος πόρος. Πιστέψτε με Θα βρείτε λέξεις και φράσεις κλειδιά που εσείς δεν θα είχατε σκεφτεί ποτέ. Κι όμως αυτές οι λέξεις έχουν μεγάλη πιθανότητα να "δουλέψουν"
Αφού θα συγκεντρώσετε αρκετές λέξεις και φράσεις κλειδιά από εξωτερικές πηγές, τότε μπορείτε να προσθέσετε στην λίστα τις δικές σας. Μόλις έχετε αυτόν τον κατάλογο στη διάθεση σας, είστε έτοιμοι για το επόμενο βήμα: αξιολόγηση.
Πώς
γίνεται η αξιολόγηση των λέξεων κλειδιών;
Ο στόχος της αξιολόγησης είναι να καταλήξετε σε εκείνο των αριθμό λέξεων και
φράσεων που θα κατευθύνει τους πιο κατάλληλους επισκέπτες στον ιστοχώρο σας. " Κατάλληλοι
επισκέπτες" είναι αυτοί που είναι πιθανό να πραγματοποιήσουν μια αγοραπωλησία
μαζί σας. Στην αξιολόγηση η αποτελεσματικότητα των λέξεων κλειδιών, θα πρέπει
να λαμβάνουμε υπόψη τρία στοιχεία:
- τη δημοτικότητα των λέξεων (popularity)
- Την ιδιαιτερότητα των λέξεων μας, να είναι όσο πιο συγκεκριμένες γίνεται (specificity)
- και το καταναλωτικό κίνητρο (motivation)
δημοτικότητα
(popularity)
Η δημοτικότητα είναι η ευκολότερη από τις άλλες δύο να αξιολογηθεί για το λόγο
ότι όσο δημοφιλέστερη είναι η λέξη τόσο μεγαλύτερες είναι οι πιθανότητες να
δακτυλογραφηθεί από τους χρήστες στις μηχανές αναζήτησης που έπειτα θα τους
φέρει στην ιστοσελίδα (URL) σας.
Μπορείτε τώρα να κατεβάσετε (download) ένα λογισμικό
που θα μετρήσει τη δημοτικότητα (popularity)και δίδεται
μάλιστα δωρεάν. GoodKeywords (Download)
Λογισμικό όπως το GoodKeywords θα προτείνουν ακόμη και
τις παραλλαγές των λέξεων και των φράσεών σας. Όσο ψηλότερος
ο αριθμός εμφανίζεται για τη λέξη κλειδί που θέλετε,
τόσο μεγαλύτερη η δημοτικότητα της και συνεπώς τόσες
περισσότερες φορές αναζητείται μέσα στο internet. Βέβαια
αυτό είναι "δίκωπο μαχαίρι" γιατί αφενός υπάρχει
το ενδεχόμενο να κατευθύνουμε μια μεγάλη μάζα ανθρώπων
στην ιστοσελίδα μας, και αφ' εταίρου τόσο πιο προσεκτιή
και χρονοβόρα βελτιστοποίηση θα χρειαστεί η ιστοσελίδα
μας για να εμφανίζετε σε καλή θέση στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Σκεφτείτε η σελίδα μας να έρχεται στην 20ή σελίδα αποτελεσμάτων
δηλαδή περίπου 200στη θέση. Οι πιθανότητες να μας βρει
κάποιος είναι μάλλον μηδαμινές. Πρακτικά έχει αποδειχτεί
ότι κανένας δεν θα ψάξει πάνω από 3 σελίδες αποτελεσμάτων
όπου αυτό σημαίνει ότι η βελτιστοποίηση που θα κάνουμε
να μας κατατάσσει σίγουρα μέσα στις 30 πρώτες θέσεις
των αποτελεσμάτων.
ιδιαιτερότητα
(specificity)
Η δημοτικότητα δεν είναι αρκετή όμως για να καταλήξουμε στο αν μια λέξη κλειδί
αποτελεί καλή επιλογή. Πρέπει να κοιτάξουμε και τα επόμενα κριτήρια που αναφέραμε.
Προχωράμε λοιπόν στο δεύτερο το οποίο είναι η ιδιαιτερότητα (specificity).
Όσο πιο συγκεκριμένη η λέξη κλειδί σας είναι και χαρακτηρίζει την φύση της
επιχείρησης σας και τα προϊόντα σας, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα ο καταναλωτής
που είναι έτοιμος να αγοράσει τα ανάλογα αγαθά να σας βρει.
Ανατρέξτε στο υποθετικό παράδειγμα που προανέφερα για
το ξενοδοχείο και τις λέξεις κλειδιά.
κίνητρο
(motivation)
Ο τρίτος παράγοντας είναι το καταναλωτικό κίνητρο (motivation). Να άλλη μια
φορά, που απαιτείται να μπείτε μέσα στο μυαλό του καταναλωτή προκειμένου να
βρείτε ποιο κίνητρο είναι αυτό που προτρέπει έναν χρήστη που ψάχνει για μια
συγκεκριμένη υπηρεσία ή προϊόν να πληκτρολογήσει μια ιδιαίτερη λέξη ή φράση.
Εξετάστε άλλο ένα υποθετικό παράδειγμα. Ένας χρήστης που ψάχνει εργασία σαν
οικονομικός διευθυντής σε μια νέα πόλη. Εάν έπρεπε να επιλέξετε μεταξύ "εργασία
στη Θεσσαλονίκη" και "οικονομικός διευθυντής Θεσσαλονίκη" Τι
νομίζετε ότι θα ήταν προτιμότερο να πληκτρολογήσει ο χρήστης. Το Δεύτερο, φυσικά!
Η δεύτερη λέξη κλειδί στοχεύει στους ανθρώπους που έχουν αποφασίσει σχετικά
με τη σταδιοδρομία τους, έχουν την απαραίτητη εργασιακή εμπειρία, και είναι
έτοιμοι να αναλάβουν τη συγκεκριμένη θέση. Εσείς Θέλετε να βρείτε τους ανθρώπους
που είναι έτοιμοι να ενεργήσουν ή να κάνουν μια αγορά, και αυτό απαιτεί λεπτή
επιδιόρθωση των λέξεων κλειδιών σας και υπομονή μέχρι να φθάσετε σε εκείνο
το σημείο που θα στοχεύετε επ'ακριβώς στους "ωφέλιμους" καταναλωτές.
Αφού επιλέξετε τις λέξεις και φράσεις κλειδιά σας, η εργασία σας δεν τελείωσε. Πρέπει συνεχώς να αξιολογείτε την απόδοση της ιστοσελίδα σας, λαμβάνοντας υπόψην παραμέτρους όπως ο χρόνος, οι τάσεις, αλλαγές. Π.χ η δημοφιλία των λέξεων μπορεί να αλλάζει ανά διαστήματα. Δεν πρέπει λοιπόν να επαναπαυόμαστε